donderdag 30 augustus 2012

Het Personeel

In deze weken ben ik de werkgever van veel personeel. Naast de vaste medewerkers, ook de tijdelijke werknemers (zoals op/afbouw, horeca en locatiepersoneel ) maar ook de acteurs, regisseurs, vormgevers etc. Meer dan 50 personen zijn in dienst. Naast deze dienstverbanden zijn er nog twee belangrijke groepen die in ‘dienst zijn’ maar geen salaris ontvangen. Dat zijn de vrijwilligers en stagiaires. Zij zijn volwaardige medewerkers, nemen hun taken serieus, zijn verantwoordelijk en werken ontzettend hard. Wat mij dit jaar opvalt is de enorme motivatie van de vrijwilligers. Ik zie ze overal in de blauwe kleding, zij halen glazen op, verwijzen op de locaties het publiek naar de tribunes, scheuren kaartjes etc. Als ik ze zo bezig zie ben ik trots, trots op zo’n geweldige groep medewerkers die hun taken nauwgezet uitvoeren en de meest perfecte ambassadeurs van het festival zijn. En dan de stagiaires. Wat moet ik daar over zeggen? Heel veel. Deze weken hebben wij naast de ‘artistieke ’stagiaires (assistent regisseur, actrices en dramaturg, allen in opleiding) twee stagiaires op kantoor. Zij hebben een werklust en een motivatie waar je jaloers op kan zijn. Zij verzetten bergen werk en zijn altijd goed gehumeurd. Kanjers! Stilzwijgend zit ik soms op het terras in het festivalhart en zie al die medewerkers, de acteurs, de barmensen, ons ‘eigen team’ en de vrijwilligers hard, heel hard werken en weet dat het Zeeland Nazomerfestival niet zonder hen kan bestaan en mede daarom zoveel succes heeft. Daarom een diepe buiging voor alle medewerkers!