woensdag 29 augustus 2012

De Speler

Allerlei spelers komen deze dagen voorbij. Ik bedoel hiermee de acteurs, regisseurs, vormgevers, muzikanten enz. Ze hebben allemaal een passie en dat is theater of muziek maken. Naast deze passie is het hun vak. Zij hebben theater maken tot beroep gekozen en proberen hun brood ermee te verdienen. Soms is dat moeilijk en nemen zij een baan in een geheel andere sector ernaast. Gemiddeld verdienen zij soms in een jaar niet meer dan het minimumloon. En toch blijven zij doorspelen en gaan niet echt de barricaden op bij bezuinigingen. Groot respect heb ik voor deze collega’s op het podium. Dit jaar hebben wij workshops georganiseerd voor amateur theaterspelers. Zij hebben gedurende drie weekenden onder leiding van Annemarie Prins en Sophie Kassies verschillende elementen van het theatervak voorgeschoteld gekregen. Afgelopen zondag was een korte presentatie. Net als voor hun beroeps collega’s heb ik groot respect en waardering voor hetgeen zij presenteerden. Ook zij zijn ‘spelers’ in het festival. Zijn al die spelers nu de vriendelijkste en aardigste mensen? Natuurlijk niet. Er zijn erbij die hoge eisen stellen, die arrogant zijn, het bloed onder je nagels halen en je tot waanhoop brengen. In dergelijke situaties kan je niet anders doen dan je schouders ophalen en hen duidelijk maken dat hun houding buitenproportioneel is. En soms vraag ik mij af of zij beseffen dat zij niet altijd een rol spelen……….

Geen opmerkingen: